حتی برنده شدن نخل طلا هم نمیتواند دلیلی بر مهم بودن اصغر فرهادی باشد
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۵۶۴۸
سعید مستغاثی منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه جشنوارههای مختلف دنیا از جمله جشنواره فیلم کن سیاستهای خاصی را دنبال میکنند تأکید کرد که حتی برنده شدن نخل طلا هم نمیتواند دلیلی بر مهم بودن اصغر فرهادی باشد.
سعید مستغاثی منتقد سینما در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: راه یافتن فیلم اصغر فرهادی به جشنواره فیلم کن و حتی جایزه گرفتنش دلیل نمیشود که او را فیلمساز مهمی بدانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مستغاثی تصریح کرد: اگر بررسی دقیقی داشته باشیم متوجه میشویم که چه فیلمهایی از این جشنواره جایزه میگیرند و چه فیلمهایی در برنده شدن جایزه ناموفق هستند. هر سال بسیاری از فیلمهای مهم دنیا به این جشنواره راه پیدا نمیکنند و دلیل اصلیاش هم همراه نبودن این فیلمها با سیاستهای جشنواره است. یکی از ویژگیهای کن بر خلاف برلین و ونیز معرفی فیلمسازهای جدید است که سعی دارد هر سال این ویژگی را حفظ کند و حتی همین ویژگی هم در بسیاری مواقع ضعف بزرگی برای جشنواره شده و یک سال دیدیم فیلمهای بسیاری در جشنواره کن حضور داشتند ولی فیلم «زیر آفتاب شیطان» موریس پیالا توانست جایزه بهترین فیلم را بگیرد.
او افزود: حضور فرهادی در جشنواره فیلم کن به معنای مهم بودن و برجسته بودن او نیست. ما باید ببینیم که چه معیارهایی برای راهیابی فیلمی در کن تأثیرگذار است. به هر حال هر جشنواره اسپانسرهایی دارد و جشنواره فیلم کن هم با کمپانیها و سرمایهگذارهای کلان برگزار میشود و مثلاً جشنواره کن 10 یا 11 روز فرش قرمز دارد. حتی ژیل ژاکوب هم تأکید دارد که اگر اسپانسرهای نباشند این جشنواره برگزار نمیشود. در طول روزهای برگزاری جشنواره کن یک سری قایقهای اجارهای در بندرهای کن پهلو میگیرند که اتفاقات اصلی داخل آنها رخ میدهد و اتفاقات سالنی که در آن جایزه داده میشود کمترین اهمیت را دارد. ما باید بدانیم که جشنوارهها روی شاخ استودیوها میچرخند و شاید کمترین مسئلهای که به آن توجه میشود همین هنر باشد.
این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: هر سال جشنوارهها یک سری سفارش دارند که اگر دقت کنیم میبینیم فیلمها در یک موضوع مشترک ساخته میشوند. مثلاً مدتی جشنواره فیلم کن به مسئله مهاجرت توجه ویژهای داشت و دیدیم فیلمهایی چون «دیپان» جایزه گرفتند و همان زمان هم فیلم «گذشته» در جشنواره فیلم کن حاضر بود که البته نتوانست موفقیت فیلم «دیپان» را کسب کند. نکته جالب توجه درباره «گذشته» این است که پولش را پیش از ساخت در آورده است. فیلم سینمایی «فروشنده» هم فیلمی است که یکی از تهیهکنندههایش خواهر امیر قطر است و همه میدانیم در جلسهای که با کمپانی ممنتو داشتند فیلم پیش از تولید به درآمد رسیده است و بودجهاش از جاهای دیگری تأمین شده است. این فیلم در سالی که ساخته شد یکی از 6 فیلم استیتو فیلم دوحه بود که همه در جشنواره کن حضور داشتند و همه فیلمها هم در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته و جایزهای به آنها تعلق گرفت پس این توجه به «فروشنده» فرهادی از نبوغ او نبود بلکه این توجه حاصل توجه این جشنوارهها به انستیتو فیلم دوحه است که گویا با هم قراردادی دارند. به طور کل قطر طی این سالها در عرصههای مختلف برنامهریزی و سرمایهگذاری داشته و حتی در فوتبال هم میبینیم که با وجود نداشتن عقبهای جدی در ورزش جام جهانی در این کشور برگزار میشود.
او افزود: همین فیلم «فروشنده» را خیلیها گفتند ضعیفترین فیلم فرهادی است ولی دیدیم که در کن جایزه گرفت و به اسکار بهترین فیلم خارجی هم رسید. جشنوارههای مختلف دنیا از جمله جشنواره فیلم کن برنامهریزی و سیاستهایی مشخصی دارند. به یاد دارم سالی که فیلم «قصههای جزیره» به کارگردانی چند کارگردان ایرانی به جشنواره فیلم کن ارسال شد، این جشنواره اصرار داشت که اپیزود بهرام بیضایی حذف شود چرا که این اپیزود قصهای داشت که خلاف سیاستهای این جشنواره بود. جشنواره کن و برگزارکنندگانش با ما تعارفی ندارند و حرف و انتظارشان را با صراحت میگویند و اجازه نمیدهند فیلمی که با سیاستهایشان در تضاد است در جشنواره حضور داشته باشد.
مستغاثی تأکید کرد: در فیلمهای اروپایی و هالیوودی اگر توجه داشته باشید در انتهای فیلمهای سیاهشان هم حتی رنگ و بویی از امید میبینید ولی فیلمهای کشور ما قرار نیست در پایان امیدی تزریق کنند و اگر اضمحلال و ناامیدی هم وجود داشته باشد فیلم بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. در فیلمهای «فروشنده» و «گذشته» به وضوح میتوان از هم پاشیدگی فرهنگی را دید و میبینیم که فرهادی فروپاشی را باشکوه به تصویر میکشد ولی فیلمهای غربی شکوه به هم پیوستگی را نشان میدهند. اینها قواعدی هستند که باید رعایت شوند و اگر اینگونه نباشد فیلمی از کشور ما مورد توجه قرار نمیگیرند. این مسائل توهم توطئه نیست و قواعدی است که خودشان با صدای بلند مطرح میکنند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: اصغر فرهادی جشنواره فیلم کن جشنواره فیلم فرش مهاجرت فیلم سینمایی قطر درآمد فوتبال جام جهانی بهرام بیضایی اصغر فرهادی جشنواره فیلم کن سرمایه سینما و تلویزیون فوتبال سعید مستغاثی جشنواره فیلم کن جشنواره ها جشنواره کن فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۵۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور بیش از ۵۰۰ دانشآموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
به گزارش قدس آنلاین، جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و تشویق بیشتر دانشآموزان به درس خواندن، در این دوره میزبان ولاگهایی از دانشآموزان سراسر ایران شد. بر این اساس، دانشآموزان پایه اول تا نهم از یک روز درس خواندن خود با فیلیمومدرسه در قالب اسکول ولاگ (ویدیو درس خواندن)، از خود فیلم گرفته و با انتشار آن در آپارات، در این رویداد شرکت کردند.پ
در بخش آراء مردمی این رویداد هم ۹۷ هزار و ۴۳۱ رأی توسط مردم به ویدیوهای بارگذاری شده، اختصاص پیدا کرد.
میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه در خصوص آثار راه یافته به دومین دوره جشنواره ولاگ، بیان کرد: امسال تعداد شرکتکنندگان دو برابر دوره قبل بود و تعداد بینندگان و افرادی که رأی خود را ثبت کردند هم سه برابر شده بود. جریانی که نشاندهنده پیوند تکنولوژی با زندگی نسل امروز است و لزوم همراهی بیشتر با این نسل است.
سطح کیفی ولاگهای ارسالی هم موضوع دیگری بود که حیدری با اشاره به آن گفت: در بین بیش از ۵۰۰ ولاگ شرکت داده شده در جشنواره، شاید تعداد خیلی کم و انگشتشماری از آنها دارای کیفیت مناسب نبودند و بقیه آثار از نظر کیفی در سطح بالایی قرار داشتند.
به گفته مدیر اجرایی فیلیمومدرسه، حضور خود فرد در ویدیو به همراه اجرای خوب و خلاق، داشتن سناریو و داستان در ویدیوها، کادربندی درست، کیفیت بالای ضبط صدا و تدوین با سلیقه و همچنین طراحی کاور مناسب از ملاکهایی بودند که در داوریها مورد توجه قرار گرفتند.
همچنین در این دوره به برترین ولاگ سال در دو بخش انتخاب داوران و رأی مردمی، به هر کدام ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق گرفت و به بهترین اجرا و خلاقانهترین ولاگ هم در هر بخش ۵ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.
برگزیدگان و شرکتکنندگان دومین دوره جشنواره ولاگ، از شمال تا جنوب کشور را شامل میشدند. اسامی این برگزیدگان نیز به این شرح است: علی ایمانی از گرگان، جایزه نفر اول انتخاب داوران، ابوالفضل حسن زاده از تهران جایزه نفر اول آراء مردمی، نیما فنیاصل از بوشهر، جایزه بهترین اجرا، فرید بیات از تهران، جایزه خلاقیت.