مشرق گزارش ميدهد؛ ايستاده در غبار همچنان شانس معرفي به اسکار را دارد/ رقابت مجيدي و فرهادي به سال آينده موکول شد؟!
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۴۳۹۷۰
خبرگزاري آريا - با وجود اينکه فيلم «ايستاده در غبار» امسال هم شانس معرفي به اسکار را دارد اما همچنان مسئولان سينمايي از معرفي فيلم به آکادمي اسکار پرهيز ميکنند.
سرويس فرهنگ و هنر مشرق - زمان چنداني به معرفي نماينده ايران به اسکار باقي نمانده است و به دليل فرصت اندک باقيمانده مديران سينمايي به شکل عجيبي سرگردان شدهاند که کدام فيلم را به آکادمي اسکار معرفي کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با وجود اينکه فيلم «ايستاده در غبار» امسال هم شانس معرفي به اسکار را دارد اما همچنان مسئولان سينمايي از معرفي فيلم به آکادمي اسکار پرهيز ميکنند و از ميان فيلمهاي منتخب و داراي شانس ، اصرار به معرفي فيلم «ماجراي نيمروز» (محمد حسين مهدويان) را دارند که به هيچ عنوان مسئله فيلم جهاني نيست و روايتي درباره تاريخي بومي ايران است که مخاطب خارجي نميتواند با آن ارتباط برقرار کنند. ساير فيلمهايي اکران شده از سال گذشته تا کنون فيلمهايي هستند که با قالبي بومي ساخته شدهاند و جهل هيات انتخاب فرمايشي و کارشکني مديران سبب شده که بازهم به رغم پتانسيل مسئله بين المللي «فيلم ايستاده در غبار» شانس معرفي به آکادمي اسکار وجود نداشته باشد.
هيات معرفي فيلم به آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي اگر اصغر فرهادي فيلمي براي معرفي به اسکار نداشته باشد، با تعمدي خاص سعي ميکنند فيلمي را به آکادمي معرفي کنند که هيچ بخت و شانسي براي انتخاب شدن ندارد. ايستاده در غبار مسئلهاش کاملا تاريخي است و محتوايش را با فرمي تازه و زباني بين المللي ارائه ميدهد و اين فيلم حتي اگر انتخاب هم نشود ميتواند پيام مظلوميت چند گروگان ايراني که سالها اسير اسرائيليها هستند را ميان جامعه روشنفکران سينمايي آمريکايي مطرح کند.
در اين مقطع مهمترين کاري که وزير محترم ارشاد ميتواند انجام دهد اين است که بناي پوسيده بخش بين الملل فارابي که سالها توسط يکنفر اداره ميشود را در يک جابجايي مديريتي تغيير دهد. تغيير، شرط بزرگ تحول در عرصه فرهنگ است؛ همچنان که عباس صالحي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي ماحصل يک تصميم مهم براي تغيير و ارتقا وضعيت فرهنگي است. اين مسئله بسيار تعجب آور است که هر سال يکنفر هيات خاص و منتخب خودش را براي معرفي فيلم به اسکار بر ميگزيند و طي اين روش ابداعي کاملا ديکتاتور مآبانه، استعدادها و فيلمهاي خوب سينماي ايران به صورت غير منطقي در ميان منتخبان قرار نميگيرند و نکته جالب اين است که هر سالي که اصغر فرهادي فيلمي نساخته باشد، بدترين گزينههاي ممکن به آکادمي اسکار معرفي ميشود.
چه کسي کدام فيلم را براي اسکار تعيين ميکند؟!
يکي از شروط معرفي فيلم به اسکار، اکران در کشور مبدا و معرفي کننده است. شرايط اکران قبل از موعد معرفي طوري چيده شده که فيلم ارزشمند صاحب شانسي به اسکار معرفي نشود و همچنان سينماي ايران مجالي براي جولان اصغر فرهادي باشد. اخيرا محمد اطبايي ليست فيلمهاي دلخواهش را در روزنامه شرق منتشر کرده و نوشت" «نفس»، ساخته نرگس آبيار، «وارونگي»، ساخته بهنام بهزادي، «ماجراي نيمروز»، ساخته محمدحسين مهدويان و «يک روز بخصوص» و «والدراما» ساخته عباس اميني، «برادرم خسرو»، ساخته احسان بيگلري، «مادر قلب اتمي»، ساخته علي احمدزاده، «زير سقف دودي»، ساخته پوران درخشنده و «رگ خواب»، ساخته حميد نعمت اله از جمله فيلمهاي صاحب شانس در سينماي ايران هستند."
محمد اطبايي هر چند سمت مهم دولتي در سينماي ايران ندارد اما چهرههايي نظير او سالهاست اراده حاکميت و مديران سينمايي را در حتي معرفي فيلم به آکادمي اسکار تحت الشعاع قرار دادهاند. به هر حال به نظر ميرسد که سينماي ايران در سال جاري همچنان اصرار به انتخاب فيلمهايي دارد که هيچ شانسي براي انتخاب در ميان پنج گزيده اصلي را ندارد تا همچنان مجال معرفي به اسکار مختص اصغر فرهادي و آثارش باشد. در اين شرايط هرج و مرج عجيبي در بخش معرفي فيلم به اسکار رخ داده است. عرصه انتخاب فيلم چنان تنگ نظرانه است که برادران محمودي در سال 1392 ، زمانيکه فيلم گذشته از ايران به آکادمي معرفي شد، فيلم چند متر مکعب عشق را از کشور افغانستان به آکادمي اسکار معرفي ميکنند. گويي زبان و کشور مبدا ديگر اهميتي در پشتياني و ارسال فيلم اهميت ندارد. شايد معرفي فيلم گذشته در سال 1392 به عنوان نماينده ايران نوعي تابوشکني در نحوه ساخت و ارسال فيلم به آکادمي اسکار بود. سال گذشته برادران محمودي فيلم «رفتن» را دوباره از کشور افغانستان به آکادمي اسکار معرفي کردند. در شرايطي که ميدانستند با وجود فيلم فروشنده و ميزان حمايت بخش بين الملل فارابي، همچنان شانس معرفي شدن فيلم «رفتن» از طريق سينماي ايران وجود ندارد. توليد فيلم در کشورهاي ديگر توسط فيلمسازان ايران تبديل به يک رويه عجيب و غريب شده و شايد سال آينده فيلمسازان ايراني وارد گودهاي بين الملي متنوع براي رقابت در آکادمي اسکار شوند.
فيلم فرانسوي گذشته چگونه بازي معرفي به اسکار را به هم ريخت
نکته مهم اين است که اصغر فرهادي با وجود دريافت مجسمه طلايي در سال 2012 نخستين سينماگر ايراني است که موفق به دريافت جايزه شد و از سوي کمپاني سوني و شرکت فرانسوي ممنتو در اکرانهاي جهاني اين فيلم بشدت حمايت شد. اما قبل از فيلم فروشنده ،فيلم فرانسوي «گذشته» از طريق کشور ايران به آکادمي اسکار فرستاده شد. کمپاني فيلميران تابستان 1392 در اقدامي شتاب زده فيلم گذشته را اکران کرد تا فرصت معرفي اين فيلم به اسکار از دست نرود. هيات انتخاب فرمايشي تشکيل شده که همواره توسط امير اسفندياري مدير ابد و يک روزي، بخش بين الملل فارابي انتخاب ميشود با وجود اعتراض طيف گستردهاي از سينماگران از سيروس الوند تا محمد علي باشه آهنگر همچنان اصرار به معرفي فيلم فرانسوي گذشته داشتند.
امير سماواتي تهيهکننده فيلم سينمايي «دربند» پس از انتخاب فيلم «گذشته» در اوايل مهرماه 1392 پس از معرفي گذشته به اسکار گفت: «اعضاي کميتهاي که فيلم انتخابي ايران به آکادمي اسکار را برگزيدند، مشخص کنند که اطلاعات خود را چگونه بهدست آوردند؟! چراکه معتقدم بخش بينالملل بنياد سينمايي فارابي اطلاعات غلطي را در اين باره به آنها داده است.»
او با تأکيد بر اينکه آقايان امير اسفندياري (مدير بخش بينالملل بنياد سينمايي فارابي) و حجت الله ايوبي (رئيس سازمان سينمايي) بايد پاسخگوي انتخاب صورت گرفته باشند، گفت: معتقدم «گذشته» به ايران هيچ ربطي ندارد و آقاي اسفندياري بايد توضيح بدهد که کدام بخش از مقررات اسکار تغيير کرده که ما ميتوانيم فيلمي را که زبان بومي ندارد، به عنوان نماينده کشور به اين آکادمي معرفي کنيم؟!»
سماواتي با بيان اينکهاي کاش «دربند» در ميان فيلمهاي انتخابي نبود که اين صحبتها را مطرح کنم، ادامه داد: «از اينکه يک فيلمساز ايراني ميتواند در اسکار مطرح باشد، خوشحالم اما از اينکه براي اين انتخاب، اطلاعات غلط ارايه شده، ناراحتم.»
او با طرح اين پرسش که چرا در سالهاي گذشته فيلمي از فيلمسازان ديگر مانند عباس کيارستمي به اسکار معرفي نميشد؟ اظهار کرد: «وقتي «گذشته» در مقابل سينماي ايران وجود دارد، يعني تمام سينماي ايران شکست ميخورد چون مثل اين است که هاليوود در مقابل سينماي ايران قرار گيرد. در انتخاب «گذشته» نيز شاهديم که سوني پيکچرز پشت آن است و اين شوخي نيست. به همين دليل انتخابي که صورت گرفته براي سينماي ما خجالتآور است.»
با وجود اعتراض هاي پياپي سينماگران ايران فيلم فروشنده در يک ضرب الاجل عجيب به عنوان نماينده ايران به آکادمي اسکار معرفي شد و فرانسوي بودن فيلم توسط کارشناسان داخلي وابسته به جريان فرهادي، بشدت توجيه شد و از آن پس طبق يک قانون نانوشته هر زماني که اصغر فرهادي فيلمي ساخته باشد بدون هيچ تصميمي به آکادمي اسکار معرفي خواهد شد.
آيا مجيد مجيدي مغضوب سينماگران است؟!
اما قبل ظهور اصغر فرهادي، مجيد مجيدي موفق شد با فيلم هميشه مانا و ماندگار بچههاي آسمان در ليست 5 نامزد نهايي جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان در سال 1998 قرار گيرد. فيلم مجيدي آنچنان در جوامع سينمايي آنچنان مورد توجه قرار گرفت که در متون درسي آموزشي دوره دبيرستان در کشور ژاپن قرار گرفت. مجيد مجيدي اخيرا فيلمي با عنوان «پشت ابرها» را در هندوستان به اتمام رسانده است و در جشنواره فيلم لندن يکي از آثار مورد توجه اصحاب رسانه و منتقدان محسوب ميشود. با اين حال هيچ ارادهاي براي معرفي فيلم مجيد مجيدي به اسکار وجود ندارد. با اينکه فيلم مجيدي توليد سينماي هند است و فيلم گذشته اصغر فرهادي کاملا فيلمي فرانسوي است اين سئوال پيش ميآيد تفاوت مجيدي با فرهادي در چيست؟ چرا اينهمه شتاب و هماهنگي براي معرفي فيلم فرانسوي فرهادي وجود داشت اما مجيد مجيدي حالا که فيلمي با پارامترهاي دريافت جايزه اسکار ساخته است ناديده گرفته ميشود؟ شنيده مي شود هيات حاکم در بنياد مافيايي انتخاب، اخيرا زمزمه ميکنند که با توجه به سابقه مجيدي براي ساخت فيلمي در مورد پيامبر اسلام او هيچگاه شانسي براي نامزدي اسکار نخواهد داشت.
هيات قشري بخش بين الملل سينماي ايران شنبه هفته گذشته مواضع خود را در مصاحبهاي اعلام کرد. محمد اطبايي که سالهاست به عنوان بازارياب بين الملل براي سينماي ايران مشغول فعاليت است و در جهت دهي هيات انتخاب فرمايشي بنياد سينمايي فارابي کارکرد موثري دارد در گفتگويي که يکشنبه هفته گذشته روزنامه شرق از او منتشر کرد با درج نقل قولهايي از سوي رضا تشکري پخش کننده بين المللي فيلم سعي کرد، امکان معرفي فيلم پشت ابرها را به اسکار منتفي بداند.
در اين گفتگو اطبايي ميگويد:
خاطرم هست شرکتي که درگير توليد فيلم «آن سوي ابرها» بود، درباره فيلم اظهارنظري کرده بود که اين فيلم در جشنواره ونيز نمايش داده خواهد شد و بهعنوان نماينده هند براي معرفي به اسکار در نظر گرفته شده است که آن زمان من هر دو اين اتفاقها را غيرمحتمل ميدانستم و آن زمان گمانهزني درباره ارسال فيلم به آکادمي اسکار زود بود. بنابراين تنها خبري که درباره فيلم شنيدم، اين بود.
اين بازارياب بين المللي در ادامه اشاره ميکند:
مدتي قبل صحبتي با آقاي رضا تشکري، پخشکننده بينالمللي فيلم آقاي مجيدي، داشتم و نقلقولي را از ايشان ذکر ميکنم. درباره هويت فيلم صحبت شد که گفتند اين فيلم تمام و کمال محصول هند است. هرچند برخي از عوامل فيلم و در رأس آنها، کارگردان ايراني است. به نظر من شايد بشود اين فيلم را محصول ايران و هند دانست؛ اما نميدانم که آيا به اين صورت است يا خير؟
اطبايي خاطرنشان ساخت: حقيقت اين است که دراينباره هنوز آقاي مجيدي و عوامل فيلم اظهارنظري جدي نکردهاند که آيا ميتوان آن را محصول مشترک دانست يا خير؟ بعد اينکه بههرحال، فيلم بايد قبل از معرفي به آکادمي اسکار، اکران عمومي شده باشد و بعد از آن، فيلم را کميته معرفي فيلم به آکادمي اسکار بررسي کنند.
واسطههاي بين المللي چون محمد اطبايي نزديک به اصغر فرهادي در يک بزنگاه مناسبي اعلام ميکنند که فيلم محصول هندوستان است و ايران نمي تواند آنرا به عنوان نماينده خود به اسکار معرفي کند و نکته ديگر است که زمينه طوري فراهم شده که در زمان باقيمانده فيلم "پشت ابرها" در ايران اکران نشود و دلالان بين المللي سينما قصد دارند که با حضور فيلم در جشنواره ونيز مجيدي را راضي کنند قيد حضور فيلمش در آکادمي اسکار را بزند.
با ارزيابي مديريت فعلي سينما، محمد حيدريان، دوست و رفاقت نزديکي با مجيد مجيدي دارد و در توليد فيلم «محمد (ص)» به نوعي از دست اندرکاران توليد اين فيلم محسوب ميشود اما اقدام عاجلانهاي براي معرفي فيلم انجام نداده است.براي قضاوت رويدادهاي سينمايي سال 1392 را بازهم بايد مرور کرد. در سال 1392 در اقدامي عاجل و فوري فيلم گذشته اصغر فرهادي که به زبان فرانسه ساخته شده با هزاران ترفند رسانهاي به اسکار معرفي شد. يکي از استدالهاي هميشگي امير اسفندياري در حمايت از آثار فرهادي اين است که او يکبار اين جايزه را دريافت کرده و شانس چندباره دريافت اين مجسمه طلايي را دارد . اين استدلال در مورد مجيدي نيزي صدق ميکند، او نيز سينماگري است که در انتخاب نهايي 5 فيلم منتخب در مراسم سال اسکار سال 1998 را داشته و سينماگري کاملا شناخته شده است. چرا اراده اي براي معرفي و حتي اکران فيلم مجيدي وجود ندارد؟
سينماگران عليه مجيدي به نفع فرهادي بسيج شدهاند؟!
اما وقتي فيلم مجيد مجيدي به عنوان گزينه نهايي مطرح ميشود کارشکنيها آغاز ميشود. آنطور که پيداست که مجيدي نيز انگيزهاي براي ساخت فيلم در داخل کشور ندارد. آيا عدم واکنش مجيدي به دليل مراسم پنبه زني است که در سال 1394 اتفاق افتاد، ارتباط دارد ؟ در سال 1394 خبرگزاري فارس افشا کرد نامهاي با امضاي فيلمسازان و سينماگران مستقل ايران به موسسات و نهادهاي رسانهاي و برگزارکنندگان جشنوارههاي سينمايي در سطح جهان ارسال شده است که در آن فيلم سينمايي محمد رسول الله(ص)-نماينده معرفي شده ايران به آکادمي اسکار -فيلمي غيرمرتبط با بدنه سينماي ايران و فيلمي حاکميتي خوانده شده است.در اين نامه فيلم سينمايي محمد رسول الله به عنوان يک فيلم حاکميتي معرفي شده و درخواست شده است که رسانههاي بزرگ خبري جهان و همچنين برگزارکنندگان جشنوارهها و جوايز سينمايي به عظيمترين پروژه سينمايي جهان اسلام نپردازند. در اين نامه به صراحت درخواست شده است که اين محصول سينمايي بايکوت شود.
اما مجيدي اظهار نظر درباره اسکار دارد که پرونده معرفي فيلم به اسکار را وارد تازهاي از رقابت ميکند. مجيدي در اين اظهار نظر متفاوت گفت:
اسکار يکي از جاهايي است که براي سينماگران به جهت دستاورهاي هنري و تکنيکي يک نقطه بزرگ محسوب ميشود و از آنجا که از هر کشوري يک فيلم براي اين جايزه فرستاده ميشود، انتخاب شدن در بين پنج کانديداي نهايي اتفاق مهمي بود و «بچههاي آسمان» جزو اولين فيلمهاي تاريخ سينماي ما بود که نامزد اين جايزه شد. اين اتفاق از آن جهت ميتواند ويژه باشد که فرصتهايي را به دليل جهاني شدن ميتواند ايجاد کند تا عمق کارهاي شما نيز جهاني شود، البته همانطور که ميتواند باعث صعود، رشد شود ميتواند سبب سقوط شود به طوري که هويت خود را فراموش کنيم، با اين حال از خدا خواستهام همواره در اين مسير ثابت قدم باشد.
با توجه به اين اظهار نظر مجيدي و بر اساس شنيدهها ميتوان حدس زد مجيدي براي معرفي فيلم «پشت ابرها» به آکادمي اسکار هيچ برنامه مدون و مشخصي ندارد و تمام برنامهريزي ها براي سال آينده طراحي شده است ، سالي که رقابت دو قطب سينماي ايران وارد فاز تازهاي ميشود. اصغر فرهادي فيلم «همه ميدانند» را به زودي به پايان ميرساند و در قطعا اين فيلم در بخش رقابتي جشنواره کن حضور خواهد داشت. مجيد مجيدي نيز از اغلب فرصتهاي جشنواره اي پيش آمده استفاده ميکند و سال آينده هر دو کارگردان پس از يک تور رقابتي در جشنوارههاي مختلف جهاني هر دو از دو کشور مختلف به آکادمي اسکار معرفي خواهند شد. مجيدي با توجه به فضايي تنگ نظرانهاي که در داخل کشور وجود دارد به احتمال زياد فيلمش را از کشور هند به اسکار معرفي خواهد کرد و فيلم فرهادي با حمايت پدرو آلمادوار ( فيلمساز سرشناس اسپانيايي) از کشور سازنده به اين آکادمي معرفي خواهند کرد. اينجاست که رقابت مجيدي و فرهادي در قالب نماينده دو کشور غير ايراني، ديدني خواهد بود.
حالت دومي هم وجود دارد که اين فيلمها از طريق کشورهاي سازنده معرفي نشوند و هر دو فيلمساز تصميم بگيرند فيلمشان را از طريق ايران به آکادمي اسکار بفرستند. به هر حال اين رقابت وجود دارد و نمي توان منکرش بود.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طارمی عامل خروج «الکسیس سانچز» از اینتر
به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال اینتر ایتالیا در فاصله ۵ هفته به پایان فصل جاری رقابت های سری آ توانست قهرمانی خود را مسجل کند تا برای بیستمین بار در تاریخ این رقابت ها عنوان قهرمانی را کسب کرده باشد.
سایت انگلیسی «yardbarker» در رابطه با شرایط اینتر برای فصل آینده نوشت: «الکسیس سانچز» مهاجم شیلیایی در پایان فصل جاری از اینتر جدا خواهد شد تا جا برای مهدی طارمی بازیکن ایرانی باز شود. نراتزوری (لقب تیم اینتر) برای فصل آینده خط حمله قوی نخواهد داشت. «الکسیس سانچز» تنها کسی نخواهد بود که در پایان قراردادش اینتر را ترک می کند. «استفانو سنسی» نیز پس از یک دوره مصدومیت جایی در ترکیب اینتر برای فصل آینده ندارد.
به احتمال زیاد برای فصل آینده «لائوتارو مارتینز» مهاجم ثابت اینتر خواهد بود و مهدی طارمی نیز به عنوان مهاجم ذخیره در بازی ها به کار گرفته خواهد شد.
کد خبر 6093723